2014-01-08

Min Aktiedepå


  • Addtech B   5,42%
  • Awilco Drilling   9,5%
  • Betsson B    8,93%
  • Mr Green & Co   7,4%
  • Softronic B   4,72%
  • Statoil   7,58%
  • Swedbank A   5,3%
  • Tele2 B   7,34%
  • TeliaSonera   7,4%

Just nu ligger portföljen på -2.33% där MRG, Awilco Drilling och Tele2 står för största nedsidan i storleksordning. Portföljen ger en förväntat direktavkastning på 7%. De flesta företag har förväntade utdelningar på >5% och Awilco Drilling tar med sina 20% förväntat direktavkastning ut MRG och Addtech 3 procentiga utdelningar.

MRG kändes som ett av de stabilare kursraketerna vid köptillfället och var +10% innan dålig rapport och värdet störtdök. Just nu är min uppfattning att de kommer tjäna mer och mer under året och att den kommer öka med nästa rapport där även en utdelning på 1-1.25 kr kommer delas ut per aktie vilket ger en direkt avkastning på 3-4%. De ökade sin kundbas med 40% i fjol och fortsätter antalet aktiva medlemmar och de behöver investera mindre i reklam bör deras intjäningsförmåga öka. Har för avsikt att grotta ner mig i deras rapport så fort jag får tid.

Tele2 köptes ännu tidigare för den enormt fina utdelningen som beräknades ges. När den sänktes vid rapport så sjönk aktien också som en sten. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så beräknar Carniege att aktien kommer ge 30% avkastning inom 14 månader. Andra analytiker säger på samma sätt att den är undervärderad just nu. På dagens nivå får man 6% direktavkastning. Då jag själv har dålig koll och måste även här kolla rapport för att själv få en uppfattning men tror jag kan gå med vinst här med lite tålamod. Dagens rekommendation från Bernberg nämner att vid försäljning så blir Tele2 ganska mycket mer värt. Jag kommer nog på grund av oroligheterna sälja så fort jag kan kvitta. Om det är innan eller efter utdelning får vi se.

Awilco Drilling beräknas dela ut uppåt 20-22% per år. Än så länge 6NOK per kvartal. Jag var girig och har lärt mig att till nästa gång ska jag vänta till en dip. Detta ska jag följa som en regel. Den tappade 10% veckan efter jag köpte då det finns viss osäkerhet om utdelningarna kommer äga rum. Awilco äger två borrplattformar som är gjorda för medeldjupt vatten och är nästan ensamma om att erbjuda det. De fick dem kraftigt rabatterade och har låg skuldsättning. Så fort årsrapport och  utdelning är fastslagen bör kursen öka igen. Denna är jag minst orolig för av mina innehav som går minus.

På plussidan har vi Betsson, Swedbank och Teliasonera som ligger 15%,10% respektive 5% plus. Alla tre var på placeras rekommenderade aktier när jag började och jag har långsamt ökat i samtliga innehav eftersom jag blev mer och mer bekväm på börsen. Alla tre hade höga utdelningar och goda framtidsutsikter vilket tyckts realiseras mer och mer. Är dock ändå sugen på att läsa deras rapporter för att försöka komma fram till den stora frågan när jag ska sälja. Antingen om min tro i företaget skulle vika eller om aktierna blir dyra och de finns bättre alternativ.

Statoil fick jag hyfsat bra och gick +5% strax efter jag köpte. Dock bryr jag mig inte så mycket då denna är tänkt som en del av min långsiktiga portfölj. Över 10 år så har Statoils kurs gått +/-20NOK från dagens kurs men har delat ut givmilt vilket gör den till en stabil högavkastare. Förhoppningsvis så är Swedbank och Teliasonera i samma sits. Betsson kanske kan ersätta Tele2 som var tanken att vara där. Annars är det inte så många företag som jag är så säker på om de kommer vara kvar vi slutet av året.

Softronic är et IT och konsultföretag. Köpte det på rekommendation av Claes Hemberg. Softronic är på small cap och har funnits i 15 år. De har en högdelning och konsultbranschen börjar ta fart nu. Enda invändingen är att enligt historiken att döma så sjunker Softronic som en sten efter utdelning med 0.5-1kr mer än vad den borde sjunka. Den skjuter även i höjden dagen då rapport släpps för att pika under samma vecka. Min teori är då att jag tjänar mycket mer på att sälja efter rapport än att vänta på utdelningen. För att sedan köpa igen efter rapport på rapport eller vid senare tillfälle. Börsen har en tendens att överreagera.

Addtech köptes då den var i flest personers portföljer som fick bättre avkastning än börsen för lägre risk då Avanza publicerade en lista. De köpte även ett företag som ökade omsättningen med 50 miljoner NOK vilket var mindre än vad jag först trodde. Lärde mig både att jag behöver ha mer tålamod och lära mig mer om företaget innan jag ger mig in i det. Det verkar dock se ganska bra ut. Skummade deras rapport och de hade ökat omsättning 2013 gentemot 2012 men hade ändå tänkt göra mig av med detta innehav när jag kan gå med vinst då det känns som det finns andra bättre alternativ. Hade också varit bra med lite likvida medel då den siffran inte är så hög just nu.

Tål att nämnas har jag knappt 2% i starbreeze för skoj skull även om jag inte hade gjort det nu. Den gick -20% men har gått tillbaka nu och till och med upp 9%. Då jag inte investerat så mycket och deras försäljning verkar gå utmärkt skadar det inte att ha den posten känner jag.

Hoppas på att kunna läsa genomgående samtliga rapporter och även på företagen på min bevakningslista som jag hoppas på att gå igenom i dagarna. Fondval och Fondstrategi kommer först.

1 kommentar:

  1. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera