2014-05-31

Portfölj Maj

Portföljen rullar på. Slog SIX Return Index men 1% denna månaden med. Tycker dock den jämförelsen blir mer och mer irrelevant eftersom andelen svenska aktier minskar markant. Gjorde jämförelsen för att se om det var bättre att investera i Avanza Zero. Det hade tagit mindre tid och jag hade fått något mindre i avkastning med Avanza Zero men det har varit ganska mycket roligare att lära sig om aktier, bolag och börsen. Fler rapporter kom in och det var goda besked rakt igenom, passade på att öka i några innehav. Har även skapat konto på Nordnet för att testa deras plattform. Blev nyfiken på att investera i den danska indexfonden då det är enda marknaden jag ej har exponering mot och 0 avgifter är trevligt. Första och enda innehavet där blev en post i ARCP som jag läst en del om och funderat på ett tag. De avkastar bra mycket bättre än de svenska bolagen, dock är det en REIT så eget kapital lär inte öka något nämnvärt. Med tanke på svenska fastighetsbolagens övervärdering tycker jag detta blev bättre. ARCP är den enda investeringen av direktavkastningskaraktär som jag tyckt var intressant i USA då det finns många bolag i Sverige/Norge som ger bättre direktavkastning. AIG, Citi Group och POSCO verkar dock väldigt intressanta som andra bloggare belyst, samtliga verkar ganska undervärderade.

Viktiga händelser i Maj
  • Jag köpte Ganger Rolf, 110 aktier, för 113NOK styck. Portföljandelen är 6.8% vid månadens slut.
  • Jag sålde Sparebanken Öst med marginell förlust exklusive utdelningen.
  • Ökade i Bahnhof och Mr Green & Co efter goda rapporter.
  • Jag köpte ARCP, 190 aktier för 11.55 USD. ARCP utgör 7.2% av portföljen.
  • Jag fick utdelning från Protector Forsikring på 1549kr (232kr källskatt)
  • Jag fick utdelning från Bahnhof på 687.5kr
  • Jag fick utdelning från Statoil på 547kr (82kr källskatt)
Totala utdelningar i år uppgår nu till : 6156
Annonserade utdelningar på innehaven uppgår till: 12701
Yeild on Cost på portföljen blir då 7%

Portföljen ser vid månadsslut ut:


Portföljvärdet uppgår till 197tkr. Efter rapport ligger endast Mr Green med negativa siffror, -11%. Kul att se att de går i rätt riktning, jag har sparat 2tsek på att inte sälja dem vilket är trevligt. Nu börjar de vara värda vad jag gav för dem för 8 månader, tror de kan öka sin intjäning ett tag till vilket var varför jag ökade. Samtliga bolag som gett utdelning under Maj har tagit igen utdelningen kursmässigt och i Mr Greens fall så steg kursen på utdelningsdagen så den utdelningen blev "grattis". Under Juni kommer ytterligare utdelningar och jag funderar på att öka i Protector efter en strålande rapport. Likt Mr Green är inte tillväxten i prissatt i kursen och de ger en högre utdelning. Atea och Seadrill tänkte jag kolla lite djupare på. Seadrill är jag dock orolig för ledningens många optionsprogram samt skulderna även om de verkar hanterbara. Jag exponerar mig även redan en del mot oljeriggar men det är en väldigt lönsam industri.

Funderar även på att sälja Swedbank. De har en trevlig utdelning och stabila finanser men saknar tillväxt. Om jag kan få högre utdelning och tillväxt på köpet, borde det bli en bättre investering. Även om det är synd att inte ha en lönsam bank i portföljen så ökar risken för bakslag eftersom kursen ökar. Med undantag av Awilco så bör jag efter försäljning av Swedbank inte ha några bolag jag vill skifta ut ur portföljen närmaste året vilket bör minska omsättningen i portföljen ytterligare. Exklusive engångsposter ligger courtagekostnader på 0.5% av portföljvärdet vilket jag är ganska nöjd med kontra 2% förra året.

Tankar om Seadrill? Swedbank? Portföljallokering?

4 kommentarer:

  1. Hej Ruter.

    Jag funderar själv på att öka i Protector. Jag är ju lite velig för kursen stigit mycket sista tiden. P/E nu på Protector tror jag är 9 och direktavkastningen ca 5,45%. Men jag tänker att gjort är gjort, jag borde varit snabbare in i Protector men bolaget är fortfarande billigt så jag tror jag fortsätter öka tills den kommer upp i P/E 10 vilket är en kurs på ca 35,6 NOK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tycker fortfarande Protector är undervärderad och tycker likaså att upp till 36 NOK så är det värt att öka. Just nu är det mer än övervägning om andra bolag har högre uppsida/mindre ned sida och hur stor del av portföljen som redan består av Protector. Tycker inte du ska känna att du är för sent ute då det bör finnas mer att ta av.

      Radera
  2. Hello,

    I would love to read more about your portfolio ad investments in English. Do you plan to offer an English version of your blog as well. Thanks!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi!

      Thanks for droping by. I've actually been thinking about writing in english instead of Swedish and I'm still unsure of if that's the direction I want to take but I do enjoy writing in english more. As you suggested, having a english blogg on the side might work as well. Untill then I've added a translatetion bar in the top right corner for this page. The translation isn't very good but it's understadable. If you have any questions feel free to ask. Cheers!

      Radera