2014-09-28

Portfölj September

Detta inlägg blir nÃ¥got tidigt med tvÃ¥ dagar kvar men bör inte hända nÃ¥got enormt stort. September kom en rekyl i portföljen som egentligen borde vara väntat sedan den otroligt starka mÃ¥naden i Juli. Portföljen gick ner 4% där största sänket var Awilco Drilling som gick ner 20%. Iron Mountain och Pheonix Group avskilde utdelningar som stÃ¥r för 2% av nedgÃ¥ngen. Utdelningarna landar pÃ¥ kontot nästkommande mÃ¥naderna vilket gör att precis som förra mÃ¥naden blir utvecklingen nÃ¥got förskjuten även om Awilco utdelningen kom in denna mÃ¥nad för att kompensera. Pheonix Group Ã¥terhämtade den avskilda utdelningen ganska snabbt vilket visar visst intresse i aktien vilket alltid är trevligt. Ã…terigen kan man "dopa" resultatet för mÃ¥naden beroende pÃ¥ var man väljer att räkna vinsten frÃ¥n utdelningar. Jag väljer att skriva in den när den kommer in pÃ¥ kontot dÃ¥ det är dÃ¥ den blir tillgänglig. Detta blir därmed första negativa mÃ¥naden. Totalt ligger ROIC för Ã¥ret pÃ¥ +22.6% och direktavkastning frÃ¥n insatt kapital pÃ¥ 8%.

Viktiga händelser i September:
  • Jag köpte Kinder Morgan Inc, 55 aktier á 40.22$. Köpet kommer att tillföra 675kr i utdelning pÃ¥ Ã¥rsbasis.
  • Jag fick utdelning frÃ¥n ARCP pÃ¥ 113kr (17 kr källskatt)
  • Jag fick utdelning frÃ¥n Awilco Drilling pÃ¥ 1852 kr
Övriga händelser:
  • Iron Mountain annonserade ett flertal utdelningar som jag skrev om i andra delen HÄR.
Totala utdelningar i år uppgår nu till : 12669
Annonserade utdelningar på innehaven i år uppgår till: ~17500
Utdelning på årsbasis uppgår till: 19257
Portföljvärdet uppgår till 265tkr och ser ut enligt följande:


Kinder Morgan Inc (NYSE:KMI) köptes med otroligt dÃ¥lig tajming tydligen dÃ¥ kursen gÃ¥tt ner 2.5$ sedan dess. Intressant nog har växelkursen spelat ett spratt och jag ligger endast -1% Dock ser jag inga problem lÃ¥ngsiktigt även om jag hade kunnat komma in lite billigare om jag tog det lite lugnare. LikasÃ¥ kunde Ã¥ andra sidan kursen gÃ¥tt upp sÃ¥ jag Ã¥ngrar inte köpet pÃ¥ nÃ¥got sett. Men det är alltid lätt att se efterÃ¥t om det fanns bättre tillfällen att köpa. Dock har jag märkt att jag väldigt snabbt vill köpa om jag har likvida eller ser ett läge i nÃ¥gon aktie när det ibland är klokt att vänta. Mina tankar om Kinder Morgan skrev jag om HÄR. Kortfattat sÃ¥ är det ett stort energi bolag med goda framtidsutsikter.

Något som jag inte tänkt på så mycket som jag tycker är ganska otroligt är att jag, inklusive orealiserad vinst har "tjänat" 50000kr med dessa 22.6% vilket känns enastående med tanke på alternativ avkastningen i riskfritt sparkonto. Nu, precis som senare gäller det att inte bli fartblind och fortsätta vara både försiktigt och selektiv med mina investeringar. Jag börjar bli mer och mer nöjd med min portfölj, även om transaktioner har medbringat viss överavkastning vill jag helst inte behöva gå in och ur aktier särskilt ofta.
Det blev därför inga mer transaktioner denna månaden. Säljkandidat just nu är Fortum och som jag tycker haft en bra utveckling och jag är osäker på deras investeringar i Ryssland. Å andra sidan är det sista bolaget av mina stora stabila nordiska innehav. De jag funderar på att öka i är Vardia, Awilco, Atea eller möjligtvis mer Protector om den fortsätter nosa runt 38. Nästa månad kommer fler rapporter vilket blir roligt. Jag väntar mig inte några större överraskningar.

2 kommentarer:

  1. Jag sneglade på Kinder morgan på kursen runt 32-33 usd, vilket var före uppgången i dollar såväl som i kursen. Det var i samband med att bloggaren Grazing Lady köpte. Jag övervägde ett köp men slog aldrig till tyvärr. Med facit i hand var det guldläge. Tror Kinder Morgan är bra, men som du skriver skulle man nog köpt tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sneglat på dem ett tag men tyckte den dåvarande direktavkastningen på 4% var för låg för att det skulle vara värt. Nu tycker jag iom sammanslagningen tvärtemot att den är fortsatt köpvärd med en >5% utdelning samt utdelningshöjningar nästkommande år. Skrev jag inte att jag skulle köpt senare förresten? :P Även om ännu tidigare hade varit ännu bättre.

      Radera