2014-11-30

Portfölj November

Allmänt
November var en något "orolig" månad. ARCP har börjat återhämta sig något men vi alla väntar på deras Q3 rapport som bör komma senast i Januari (den 5:te om jag inte minns fel). Jag stökade om lite i portföljen, skalade av några innehav som jag blivit mer osäker på. Det blev även en större försäljning av Phoenix Group. Denna försäljning har frigjort 50 000 i kapital som jag funderar över hur jag ska använda. När jag har likvida brukar jag typiskt vilja köpa direkt men i framtiden vill jag dock ha lite kassa ifall trevligare värderingar nås. Just nu funderar jag på att köpa små poster i TGS-NOPEC, Nokian Tyres och Statoil, som alla kommit ner ganska mycket senaste tiden. Funderar även på en större post i Akelius preff för stabila utdelningar och som likvida medel om det behövs, alltså att jag får 6% i avkastning men om jag hittar något intressant case så säljer jag Akelius till det nya innehavets fördel, frågan är om det inte finns intressantare case redan. Jag hade gärna köpt en större post i Admiral samt några BDC:er också men det känns dumt att köpa allt på en gång. Även BHP Billiton (NYSE:BBL) som bla. Dividend Mantra gått igenom några gånger (senast HÄR) börjar se riktigt intressant ut.



Viktiga händelser i November:
  • Jag sålde 100 aktier i Mr Green för 34.4 vilket gjorde att en förlust på 537kr realiserades
  • Jag sålde 50 aktier i Awilco drilling vid två tillfällen. En förlust på 2600kr realiserades.
  • Jag sålde hela innehavet i Phoenix Group Holding (525 aktier), vilket gjorde att en vinst på 10300 realiserades eller 27.43% (35.81% inklusive utdelningar). PHNX.L fanns i portföljen i 8 månader.
  • Jag fick special utdelning från Iron Mountain, Jag fick 4.63 aktier som var värda 1072kr + 173kr som var likvida, dessa kommer öka utdelningen på årsbasis med 56kr. Portföljandelen blir densamma men mitt GAV minskas med 2$ per aktie. (183 kr  drogs i källskatt)
    Det landade även in likvida på kontot i samma utdelning på 494kr (74kr källskatt)
    Totalt: 1766 (257 kr källskatt)
  • Jag fick utdelning från ARCP på 154kr (23 kr källskatt)
  • Jag fick utdelning från Kinder Morgan Inc. på 179kr (27 kr källskatt)
Övriga händelser:
  • Iron Mountain annonserade en "catch up" dividend på 0.255$ med X-dag den 25/11 och utbetalning den 15/12 och en ordinarie utdelning på 0.475$ med X-dag den 3/12 och utbetalning den 22/12.
  • Awilco annonserade en utdelning på 1.15 USD per aktie. X-dagen var den 17/11 och den betalas ut den 19/12 Totalt för mitt innehav blir det runt 1480 kr
Totala utdelningar i år uppgår till : 17451 (16266 efter dragen källskatt)
Uppskattad utdelning 2014: ~19500
Utdelning på årsbasis uppgår till: 12800
Utdelningen i November uppgår till 2100kr och för året ser det ut enligt följande:


Portföljvärdet uppgår till 280tkr och den aktuellt portföljfördelningen finns att hitta på min portföljsida i menyn ovan. Likvida medel tar just nu en ganska stor del och kommer därför redovisas temporärt även om jag bara lär göra det när de likvida överstiger 10% av portföljen.

Köp & Sälj
Jag minskade något i Mr Green, jag tyckte priset gick ner alldeles för mycket efter nyheten om skattesmällen släppt och lyckades (med vad som känns som första gången) att "tajma" marknaden. "Tajma" då jag var hyffsat säker på att oavsett vad värdet på MRG faktiskt är så var det mer än vad som bjöds då. Jag skrev mer om Mr Green HÄR. Även om en förlust realiserades tjänade jag 552kr på denna korta tid vilket är klart godkänt. Nuvarande innehav representerar nu den storleken jag är nöjd med, efter som bolaget får fler kvartal under bältet och större verksamhet kan jag tänka mig öka andelen. I fortsättningen kommer jag dock vara mer reaktiv än proaktiv.

Awilco tajmade jag också ytterst dåligt. Jag tror jag behöver lita på mig själv mer. Jag var ganska säker på att rapporten skulle vara bra men sålde tidigt ändå... Jag funderar mer och mer på om det är ett innehav värt att ha kvar (vilket jag säkert nämnt tidigare). Som jag nämnde i min rapportgenomgång HÄR så har jag tänkt skala ner på innehavet. Oljeprisets nedgång har dock satt extra press på kursen så just nu är jag lite ambivalent med hur jag ska gå till väga. Å ena sidan har de kontrakt i 1-3 år framåt. Får de nytt kontrakt är utdelningen lugn i 2 år minst. Å andra sidan blir går dayrates ner och jag tror inte de kommer förlänga sitt kontrakt men att de finns möjlighet för nytt.
Frågan är, ska man stå helt utanför, ska man hålla hårt eller ska man öka. Öka känner jag mig verkligen inte bekväm med om inte priset går ner under NAV. Vad tror läsarna?

Phoenix Group var lite tråkigt att jag behövde sälja, jag tror fortfarande att det finns en del potential i bolaget. De skulle fixa investment-grade i credit betyg nu under hösten vilket kommer minska ytterligare på kostnader. De har även en stor kassa som kan användas för framtida M&A (Mergers & Acquisitions) aktivitet. Utdelningen ska enligt prognos höjas vilket stöds av ett stort återkommande kassaflöde. Enda skället till försäljning är att jag ska flytta min depå från Avanza till Nordnet. som tyvärr inte tillåter aktier från London börsen i sin ISK. De tillåter endast de aktier mann kan handla över nätet i ISK så förhoppningsvis blir det aktuellt att kunna handla på London börsen via internet vid något senare tillfälle.

Finns lite frågor utspritt i inlägget, några tankar kring bolagen nämnda i starten? Vad kollar ni på för intressanta case just nu? Är jag ute och cyklar med Awilco? Kommentarer och feedback (samt återkoppling) uppskattas alltid :)

1 kommentar:

  1. Hej,

    Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, osäkra lån, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital mm! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera