2015-01-30

Kort Om: Nordnet, helåret 2014


Nordet släppte sin rapport i morse som finnes HÄR. Jag tyckte priset var väldigt trevligt i början av veckan och köpte på mig 300 aktier. Tydligen hade marknaden än sämre syn på bolaget än vad jag hade. Jag visste faktiskt inte om att rapporten var så nära då jag trodde det var några veckor kvar. Men det är alltid trevligt att avsluta veckan med bra nyheter :)

Året i korthet:

  • Rörelseintäkterna ökade med 10 procent till 1 085,8 MSEK (989,0 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt ökade med 18 procent till 276,6 MSEK (233,8 MSEK)
  • Resultat per aktie ökade med 18 procent till 1,58 SEK (1,34 SEK) 
  • Utdelningen ökade med 18% till 1 kr (0.85 SEK)
  • Aktiva kunder ökade med 10%  till 432 600 (394 700) 
  • Totalt sparkapital ökade med 22% till 166 (136)
  • Antalet avslut ökade med 8% till 14 642 500 (13 565 700)  

  • Jag tycker det även var intressant med en utlåningsvolym på 2.3 mdr (2.1 Mdr) med en snittränta på 11%. Vilket bör inbringa bra med ränta (250 Mkr om jag inte räknar fel). En förutsättning är förstås att dessa lån kan bli återbetalade.

    I samtliga länder har de nylanserade superfonderna gett avtryck i att locka kunder och medan tillväxten i Sverige och Norge varit något svagare så har den varit desto starkare i Danmark och Finland. I Danmark var det 39% mer avslut och 27% fler kunder än föregående år så jag är något fundersam över hur stort hot den nya nätmäklaren Degiro faktiskt är mot de nätmäklare som redan har relativt låga priser. Degiro finns alltså redan i Danmark för de som inte visste.

    De har en väldigt intressant bild på sidan 6 som visar fördelning av kunder, kapital och rörelsemarginaler för de olika länderna. Det finns ett tydligt samband mellan antalet kunder och sparat kapital och att ökningen av respektive ökar marginalerna. Sverige, Danmark och Finland har högst marginaler i den ordningen vilket är intressant. Jag gissar att volymen och även fler tjänster erbjuds i Sverige vilket ökar marginalerna. T.ex utlåningsvolymen verkar bara finnas i Sverige (möjligtvis för att det finns kreditupplysning, som det inte verkar finnas i Danmark). Jag förstår i varje fall varför Avanza nöjer sig med fokus på Sverige då det är högst marginaler. Det minskar dock konkurrensen i andra länder vilket borde gynna Nordnet på sikt.

    Av tabellen ser det ut som att utlåning kommer öka marginalerna markant vilket har börjat synas i Danmark som börjat ta kredit förluster men uppvisar på markant högre marginal.

    Kassaflödet såg knapert ut, främst för att utdelningen tog bort nära 150 MSEK, de har dock 5.6 kr/aktie i kassa så det lär inte vara några problem. De har tjänat nästan så mycket under året (20 MSEK) att de kommer gå back lika mycket som förra året för att sedan tjäna igen det under året. Men i stort sett verkar de dela ut hela kassaflödet till en viss nivå (som begränsas av kapitalrelationen gissningsvis). Framtiden lär utvisa om detta går att extrapolera på flera år.

    Det finns planer på att betala av deras enda utestående lån under 2015, ett 100 MSEK lån i februari och ett 75 MSEK lån i September. Jag kan inte riktigt hitta skället varför de ska göra det dock men det ser ut som att de har en ganska stor kassa som de inte vet vad de ska göra med så varför inte minska på kostnaderna lite. Moderbolagets resultaträkning visar räntekostnader och övriga kostnader på 12.8 MKR vilket skulle vara 7.25% ränta så jag gissar att en del övriga kostnader tillkommer.

    Jag tycker rapporten var trevlig och lättläst (inte så mycket att läsa). Likaså tycker jag inte det var något märkvärdigt som nämndes och min tes om att aktien tagit stryk och marknaden varit hård bekräftades. Jag tror Nordnet kommer fortsatt kunna växa, mer i andra länder än i Sverige och att marginalerna kommer öka.  Jag hade tur och fick köpa på mig några aktier på 25.8 vilket var ganska nära botten på 25.2. Ganska glad dock över att det fanns inget med tajming att göra. Jag hade satt ett köptak som jag inte fick handla innan. vid 26.2 gick det under det köptaket och dagen efter sålde jag. Marknaden var alltså såpass pessimistisk att jag fick chans att ta in bolaget till portföljen.

    Tankar kring Nordnet och rapporten? Är Degiro ett hot?

    4 kommentarer:

    1. Bra rapport. Det är fantastiskt hur mycket bättre utdelningsandel och värdering Nordnet har kontra Avanza.

      Trevlig helg!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Verkligen, jag var lite smått förvånad att Nordnet ändå sjönk så långt som den gjorde innan rapport. Det var bara att passa på, tycker det är otroligt mycket lättare att sitta på innehav när man får hyfsat bra inköpspris för då ligger innehavet oftast på plus. Trevlig helg du med! :)

        Radera
    2. Jisses vilka bra priser Degiro har på utlandshandel! Det gör det ju möjligt även för en mikrosparare som jag att investera på andra börser än Norden och USA.
      Jag skulle kunna tänka mig öppna en depå hos dem för utlandshandeln, men kringtjänsterna gör att jag nog håller mig kvar hos Avanza för huvuddelen av mitt sparkapital, och innan Degiro börjar erbjuda KF och ISK så tror jag nog inte att de är någon större konkurrent till Nordnet och Avanza.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Lite så jag känner. Även om jag gärna handlar på London börsen eller Australia börsen ibland så känns det som all eventuell avkastning som bortfaller pga skatt kommer vara en större förlust än mindre courtage. När de väl infört ISK och om de gäller för utlandshandel kommer jag förmodligen öppna ett konto för vissa innehav, huvuddelen lär dock vara kvar där den är. Men jag tror att kringtjänsterna som Avanza och Nordnet erbjuder samt att de säkert kommer komma någon prissänkning minskar risken för att Degiro kommer ta över. Likaså är det fortfarande så att alla tar kunder från storbankerna och (jag tror) inte så mycket från varandra.

        Radera