2015-03-01

Kort Om: Bahnhof Helåret 2014


Bahnhof släppte sin rapport i Onsdags som finns att läsa i sin helhet HÄR.

Huvudpunkter för året:
  • Omsättningen ökade med 11% till 513,3 (461,5) miljoner
  • EBITDA ökade med 13% till 95,1 (84,3) miljoner
  • EBT ökade med 15% till 76,8 (66,8) miljoner
  • Resultatet efter skatt ökade med 15% till 60,3 (52,5) miljoner
  • Resultatet per aktie ökade med 15% till 5,61 (4,88) kr
  • Utdelningen ökade med 9% till 3 (2.75) kr med avstämningsdag den 21 maj
Företag
Företag stod för 231 (45%) miljoner av omsättningen. Delen fortsätter att minska i förhållande med den ständigt ökande privatsidan, även om företagssidan växer likaså. Antalet bredband som levererades till företag ökade med 65% i jämförelse mot 2013 vilket talar för detta. Under året fick de förtroende från flera stora företag (Reuters, Swedish Match, Webhallen, Securitas och några banker).

Privat
Som vanligt förbluffas jag av tillväxten som de lyckas uppnå med "organsikt tillväxt". Tidigare trodde jag detta kom utan marknadsföring men viss marknadsföring verkar de ha. I rapporten har de lagt till att de inte behöver rabattera bort stora värden för att få nya kunder och likaså inte har någon dedikerad säljpersonal.

Nettotillflödet under Q4 var 8300 (7397 Q3 2014) och totalt under året ökade antalet privatkunder med 24832 hushåll till 15073 (125241 under 2013) eller en ökning med 20%.

Momsen som börjar gälla från och med fösta Januari 2015 är sju procentenheter högre än vad de har tidigare, från 18% till 25%. Detta medför en sänkt prognos inför nästa år men de räknar även med att kunna göra en del kostnadsbesparingar och öka effektiviteten i och med flytten av deras kontor från Azorerna till Sverige.

Triple Green och Elementica
Bahnhof har till slut meddelat vad som händer med deras dotterbolag Elementica AB. De har startat märket Triple Green som innehar rättigheterna till teknologi för data hallar som fyller tre krav;
  • Drivs av förnybar energi
  • Värmen som bildas samlas in och skickas ut i närområdet
  • Uppvärmningen ersätter andra energislag med en total besparing som följd
Vet inte riktigt varför punkt 3 skulle skilja sig från de andra. De har i varje fall implementerat detta i några av Bahnhofs datahallar och planerar till sommaren att till sommaren bygga (nytt eller bygga om) en ny stor datahall. Detta sker inom ramen för Elementica AB som då kommer noteras för att ta in pengar och för kostnaden av fastigheten så väl som tekniken som ska vara i hallen. Prospektet kommer att vara öppet för investeringar och kommer att lanseras innan sommaren. Ägare i Bahnhof har företrädesrätt.

Jag tycker det är ett intressant projekt men vi får se när prospektet kommer om det verkar som ett intressant investeringsobjekt.

Finansiellt och framtiden
Investeringar uppgick till 44,9 (18,1) miljoner vilket jag kan tycka är något högt då det är en stor del av det totala kassaflödet. Tidigare har dock investeringar hanterats på ett bra sätt så får anta att större delen av fjolårets investeringar kommer hanteras väl likaså och gynna oss ägare i längden.

Bahnhofs prognos för 2015 är ett rörelseresultat (EBIT) på drygt 70 miljoner (6,7kr/aktie), att jämföra med 76,5 (7,3kr/aktie) för året som var. En minskning med 9% vilket kanske inte är så roligt men "prognosen lämnar samtidigt utrymme att överraska på ett positivt sätt" enligt bolaget vilket leder till antagandet om en ganska försiktigt prognos. Historiskt har de varit hyfsat bra på att göra prognoser men som märks för 2014 var de 7 miljoner över så det blir intressant att se vad som händer.

Ska de nå sitt långsiktiga mål på en omsättning om en miljard om fem år och en marginal på 12% så behöver de växa omsättningen med 15% per år. De var något i underkant med detta mål i år men 11% är fortfarande en respektable tillväxt. På grund av högre marginaler så lyckades de ändå öka resultatet med 15% vilket är trevligt. Jag har räknat med 10% tillväxt vilket jag nu inser är något i överkant och kommer justera ner något. Felet kommer från att jag tänkte 120 miljoner i resultat efter skatt men förmodligen menar de EBIT vilket gör ganska stor skillnad. Jag skulle inte bli ledsen om de blir lite bättre på att redovisa balansräkning etc. Det är redan bättre då de slutat redovisa vinst per aktie innan skatt som de gjorde i början (och är ett värdelöst mått på vinst), vilket gjorde mig ganska konfunderad då jag blandade ihop det.

Reflektioner
Jag är fortsatt nöjd med mitt innehav. Jag tycker värderingen var något ansträngd innan rapport och tycker nog att den fortfarande är det. Jag ökade med 50 aktier efter rapport (till 400 totalt). Efter att läst igenom rapporten och tänkt lite mer på det var nog ökningen ett misstag då jag inte hade köpt Bahnhof till nuvarande värdering vanligtvis. Det är dock en liten andel (1,5% av portföljvärdet) som jag till dagens pris kommer få en OK (3-7% per år?) avkastning från.

Vad tycker ni om rapporten? Främst nyfiken på tankar kring momsens påverkan och Elementica men även om deras 5-års plan är rimlig?

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte rapporten var okej. Intressant att de ska undersöka om det kan vara värt att göra en satsning på mobila nätet. Lite besviken på utdelningen dock.

    Kan tycka att det är dags att höja priset på bredband för privatpersoner. Tror jag betalar 265kr/mån för 100mbit ner och 10mbit upp vilket är i minsta laget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juste, glömde nämna mobil abonnemangen, kan bli intressant men svårt att säga så mycket innan man får höra om priserna. Jag har trott 3.25 i utdelning så det är klart man blev lite besviken. Känns som de hade klarat högre utdelning samt investeringarna som de gjort. Vad jag sett på kommenterar så ökar de priserna för nya kunder men ej existerande kunder. Priset varierar väl dessutom kraftig beroende på var man bor någonstans.

      Radera
  2. Räknat något på hur stor påverkan momsen har på resultatet på privatkundsidan?
    Hade varit intressant att se detta rensat för ev. tillväxt som de prognosticerar in på privat- och företagssidan.

    I övrigt tycker jag att det verkligen börjar bli på tiden att de rycker upp sig lite avseende sina finansiella rapporter, fortfarande alldeles för knapphändigt med info om företagssidan (ett exempel är ju att de i förra kvartalsrapporten skrev hur många nya kontrakt med företag som tecknats, utan att förtydliga varken storlekar eller typer av tjänster som sålts in). Håller med om att investeringstakten verkar väl hög, men å andra sidan har de ju lyckats tidigare så det ser ju förhoppningsvis möjlighet till en motsatt efterfrågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte räknat så mycket. Bara antagit att: momsen -kostnadsbesparingar -tillväxt medför -7 miljoner från årets resultat. Sedan tror jag deras prognoser är ganska konservativa.

      Bahnhofs rapportering är smått löjlig men fick för mig jag läste att de förbättrar den, säkert lite press från Öresund. Det blir bra med mina små sammanfattningar för då har jag lätt tillgång till såna lite mer udda siffror som jag brukar rapportera. Nu var de bredbands uppkopplingar som de nämnde men intäkterna hade inte alls ökat med 75% så ser inte riktigt vad den informationen hade för relevans för denna rapporten heller.

      Radera