2015-10-13

Inkomster och utgifter i September


Detta är en ny serie inlägg av lite mer privatekonomisk karaktär som kanske är intressant, mestadels inspirerat från DividendMantra som gör en liknande grej som jag tyckt varit intressant sporadiskt även om jag inte läser varje månad längre. Förhoppningsvis tar de inte så mycket tid att uppehålla så jag kan få publicerat några analyser också.

Intäkter
  • CSN: 9968
  • Jobb: 3518
  • Övrigt:  305
Totalt: 13771


Utgifter: Utfall (budget)

  • Hyra: 4700 (4700)
  • Bredband: 329 (199)
  • Strömnät & el: 115 (130)
  • Försäkring:186 (84)
  • Mat: 2137 (2000)
  • Resa: 1380
  • Mobil: 224 (224)
  • Nöjen: 253
  • Övrigt: 860
Totalt: 10084

Spontan reflektion är väl att kostnaderna varit större än jag trodde vilket gör att det blev bra att jag jobbat lite mer än tidigare (det hjälper med 1h mindre restid om dagen). Har jag tur kanske jag kan investera lite av summan, fast först och främst vill jag ha en sekundär buffert som kan gå till eventuell resa eller annat. Med sekundär buffert menar jag likvida medel som kan behöva användas inom 12 månader. Min riktiga buffert månadssparar jag i Spiltans räntefond.

Har väl inte så mycket annat att säga, jag gissar att en del utgifter blev lite större pga det var första månaden (1.5 månads bredband och försäkring etc.). Jag kommer inte direkt behöva betala tvättmedel varje månad även om det blir så ofta att det räknas in i årsförbrukningen. Värt att nämna är att allt man kan köpa på Ica/Hemköp räknar jag in i mat inklusive tvål,tvättmedel, toalettpapper etc. Mest för enkelhetens skull. Mat gick även på något mer för jag frossat lite onödigt mycket, med lite mindre choklad/chips borde jag lätt kunna ta 2000 nästa månad.

Något jag gjorde första månaden men inte kommer orka göra så mycket mer tror jag är att jämföra kostnaderna för olika varor i de olika närbutikerna. Som tur var så vart de billigaste stället det som var närmast där jag bor :)

Hur ser det ut för er? Någon som har tips för att få ekonomin gå ihop? Värt att investera något när man pluggar eller bättre med mer buffert?

4 kommentarer:

  1. Håll i investerandet! det kommer du annars ångra sedan, jag gjorde det åtminstone... :)
    Eftersom du inte än har en massa andra utgiftsposter (hus?), så har du alla möjligheter att spara så mycket som möjligt. Buffert före investeringar är väl alltid klokt. Men att få igång snöbollen ordentligt har du igen framöver.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga, ha en buffert som du känner dig bekväm med. När den blir större än så, då flyttar du pengar till investeringar. Så gör jag :) Det viktigaste för mig är att jag inte behöver ta pengar från kapitalet avsatt för investeringar. om du kan så försök att öka på investeringarna regelbundet, om än med en liten slant :) (Ränta-på-ränta ÄGER!!)

    Bästa hälsningar
    -Samuraimannen

    SvaraRadera
  3. Jagar inte direkt extrapriser, men när det är dags att storhandla (vilket vi oftast gör i minst 2st butiker) använder jag en app som heter matpriskollen som rekomenderas varmt för att skanna av om det är någon affär som har något vi vill ha till ett bra pris. Man väljer vilka butiker man har i sitt närområde så kan man lista vad dom har för erbjudanden.
    Ofta är det kampanjpriset på kött och frukt som avgör vilka butiker vi åker till, men är det ett extremt bra pris på någon stapelvara som ris,pasta eller konserver kan det bli det som avgör.

    Även när jag småhandlar brukar jag plocka fram den för att se om det var något som var på kampanj just den veckan och som kan gå ner i frysen.
    Sedan gäller ju att inte ha någon skam i kroppen, kostar shampot hälften mot vad det brukar köper man 10-30flaskor, när pastan kostar 5kr kilot får man så snällt konka hem 20kilo och ställa i klädkammaren osv. Att köpa saker som vi i alla fall skulle konsumera är typiskt en sådan sak man skall använda sin sekundärbuffer till eftersom det öppnar för ökat sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att testa matpriskollen direkt, tack för tipset! Passar perfekt för mig, hade själv redan börjat utarbetat en liknande strategi i mitt mathandlande. Kolla vart bästa rabatter finns och handla där och sedan köpa stora mängder av det. Att skämmas känns onödigt när man kan spara så mycket pengar på det, ligger några kg pasta i skafferiet om man säger så :)

      Radera