2014-01-12

Fonddepå

Nu vid nyår tyckte jag det var dags att se över mitt fondinnehav. Fonderna har gått 8% plus sedan jag började intressera mig för börsen. Där var Skandia Time Global och Spiltans fonder de som bidrog mest medan mina placeringar med mindre risk stod för sämsta prestation med bara +2-3% även om jag plockade på mig dem senare. Då jag redan kapat bort fonder jag tyckt gjort dåligt ifrån sig eller som hade linkande innehav som några av de bättre fonderna jag sparade så var det inte allt för mycket att göra.

När jag började såg jag inget skäll till att inte ha 20 olika fonder. Men eftersom har jag gallrat bort ett stort antal. Jag har valt att jaga absolut avkastning och om förvaltningsavgiften är hög så är den inräknad i kursen och har en fond 10% mer per år än en fond med mindre förvaltningsavgift så tar jag den första varje gång. Dock så ligger Spiltan Aktiefond Investmentbolag väldigt bra till med hög avkastning och låg förvaltningsavgift. Vilket jag just nu funderar på att sakta föra över vinsten i deras stabil fond och lägga det i investmentbolag fonden istället. Här är mitt fondinnehav:

Aktiefonder:
  • Didner & Gerge Global   6.6%
  • Didner & Gerge Småbolag   6.6%
  • DNB Sweden Micro Cap   3.3%
  • DNB Technology   3.3%
  • Skandia Time Global   16.5%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13.2%
  • Spiltan Akitefond Stabil   20%
  • Swedbank Robur Indexfond   4,5%

Företagsobligationsfonder:
  • Nordea European High Yield Bond Fund  6.6%
  • Simplicity Corporate Bond   16.5%
Nya sedan nyår är DNB Sweden Micro Cap som gjort bättre ifrån sig än D&G småbolagsfond senaste året så flyttade över lite därifrån. Har även Fidelity Nordic A-Sek på ingång då man får jämnare börsfördelning och en lite gynnsammare geografisk fördel då man inte behöver vara begränsad av de svenska innehaven. Har även sikten inställda på Caprifol Nordiska Fonden som gjort väldigt bra ifrån sig senaste. DNB Utlandsfond A är också på väg in, endast en liten post. Är lite osäker på hur jag vill göra då globalfonderna inte är så globala och det känns som jag gör bättre i att ha Sverige och USA fonder separat då de stora innehaven ändå är där. AMF Aktiefond Mix var en väldigt bra fond men de hade 30% i Sverige och 30% i USA och gav 24% förra året. Då gick separata fonder bättre.

Håller just nu på att omfördela lite för att försöka få lite bättre spridning och optimering. Även minska risken lite. Så en del av Spiltan Stabil går till Spiltan Investmentbolag. En del av Skandia Time Global går till global och/eller obligationsfond. Vill även ha ett större kapital i företagsobligationer som ses som mindre risk.

Har för plan att se över fondinnehavet en gång per kvartal. För att se om det finns optimeringsmöjligheter eller om jag stöter på något intressant. 20% i obligationer känns som lite lite med tanke på att jag har aktiedepå också som är drygt dubbelt så stor som fonddepån. Borde ändå finnas tillräckligt där om jag behöver ta ut på kort varsel. 15% i vassare fonder (småbolag, technology) känns ganska rimligt men får se hur de utvecklas i framtiden då de andra halvåret 2013 underpresterade eller följde index.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar