2014-01-05

Mål inför 2014

Målen inför 2014 blir att lära mig mer om investering. Jag känner att jag är väldigt dålig på att värdera bolag och har hittills gått på andras analyser vilket blir lättast när man som ny har noll erfarenhet. För att nå detta mål tänkte jag införskaffa lite investeringsböcker. Längst upp på listan ligger the intelligent investor av Benjamin Graham. Tänkte även tjuvkika lite på de bloggare jag följer och försöka lära mig mer om aktier och analys.

Som avkastningsmål tänkte jag börja med 10-12%. Skulle jag klara att hålla den takten över en längre tid så tar det 6-7 år att dubbla min första investering enligt Rule of 72. Tillkomst av kapital skulle självklart öka takten men då börsen stiger eller minskar mycket kraftigare så är målet att över tiden ha en snittökning av 10-12% per år. Denna siffra lär jag behöva justera eftersom åren går dock.

Mitt aktieinnehav och vilka rekommendationer jag följt kommer i nästa inlägg. Börsen väntas öka mellan 3-16% under året enligt diverse analytiker. Riktningen av året kommer vi att se eftersom rapporter kommer in. Den svenska börsen handlas till ett hyfsat högt P/E just nu och nu väntas vinsterna i bolagen att följa trend annars lät det som att det kommer gå ganska rakt. Men som jag läst lite om på andra bloggar så kom jag själv fram till att vill man följa index är det lättare att köpa en fond. Även om jag tycker att om man viktar index på rätt sätt kan man få en bättre utveckling så har de stora bolagen generellt växt klart men de är stabila kassakor. Vilket är skället till att jag behåller dem som en bas för att sedan hitta mindre bolag men som fortfarande har bra utdelning men även då tillväxtpotential. Sedan tror jag ännu inte att jag är duktig nog för att hitta den bättre indexviktningen men om det skulle ändras vid ett senare skede kan jag tänka mig att ändra på det.

En ganska simpel idé jag hade om att slå index var att helt enkelt skaffa en portfölj på 10-15 bolag som har högre avkastning än snittet (som låg runt 4%). Då de bolag med högre utdelning går i genomsnitt bättre än de som har mindre bolag säger statistiken att det borde vara en sund investeringsstrategi. Ett exempel är Swedbanks högutdelningsfond som slog index med 10% i år. Den verkar dock ha gått sämre tidigare år och har därför bara en morningstar stjärna.

Målet med bloggen blir att förhoppningsvis kunna producera givande diskussioner om investeringsstrategier och när jag är bra nog på att analysera företag även kunna ge input på diverse bolag (utöver högkvalitativa analyser). Bloggen kommer även funka som ett bollplank för tankar jag har angående investering och förhoppningsvis kan de vara till hjälp för mig samt läsare som går i samma tankar. Hade även tanke om att lära mig skriva en vettig artikel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar