2014-02-27

Kort om: Bahnhof



Har tidigare gjort en analys om Bhanhof som hittas här. Bahnhof släppte sin rapport igår och gick igenom den för att se hur mina antaganden spelade ut sig då det gick mindre bra om vad jag trodde om t.e.x Avega Group. Jag verkar dock ha bedömt läget bra och härleder det till att bolagets verksamhet är mer lättförståeligt.

Till Bahnhof då, så tjänade de in 6.14 kr (4.82 efter skatt) per aktie vilket är något över min förväntan på 5.7 kr per aktie. Utdelningen likaså blev 2.75 kr mot mitt antagande på 2kr. Jag nämnde dock att då de inte har några lån kvar vilket gör att de dela ut en större del av sitt kapital vilket de faktiskt gjorde. Nuvarande direktavkastning ligger på runt 4%. Soliditeten ökade från 39% i 2013 Q4 till 43.7% för helåret 2013. Antalet privatkunder fortsätter öka och till synes gör även företagskunderna det även om privatkunder börjar utgöra en större och större del av deras intjäning. Vid årets slut hade de ett kassaflöde på 10kr per aktie så även efter utdelningen kommer de ha gått om pengar. Pågående nyanläggning heter en post på 23.6 MSEK som avser deras expansionsplaner på nya datahallar främst inom Stockholmsområdet. Fortsatt investeringar i värmenät för datorhallarna ser jag som en bra sak utöver den kostnadsmässiga effekten. Bahnhof levererar fortfarande bland de snabbaste nätet med Ownit som enda konkurrent då ComHem tappat sedan senast.

Ett specialprojekt som är på gång är bygget av en väldigt stor datahall i storleksordningen av Facebooks serverhall i Luleå. Tanken är att strömmen som genereras av bortforslad värme från servrarna ska dra ned på kostnaderna markant gissar jag. Utöver att de vill ha en stor datorhall då. De säger att finansieringen sköts via externfinansiering samt börsintroduktion vilket låter väldigt luddigt. De kommer med mer information under våren så vår se vad det blir. Detta skötts via ett dotterbolag så antar att det är dotterbolaget som ska börsnoteras.

I övrigt så gillar jag hur de växer främst organiskt. De bygger mycket själva där de ser till att bygga så effektiva anläggningar som möjligt för att få ut så mycket av dem som möjligt. Nu i vår blir deras åttonde anläggning klar i Malmö. Även privatkund segmentet ökar stadigt då de levererar bra stabila tjänster för en låg peng. I framtiden är ett listbyte till smallcap att vänta och de ska se över möjligheterna under året.

Värt att nämna så tog jag position i bolaget strax innan rapport då jag tyckte det var runt ett vettigt pris efter jag kollat på utvecklingen senaste tiden samt funderat lite på vad jag faktiskt vill ha av ett företag. Utan finansiella skulder och med en stabil verksamhet som jag förstår mig på och uppskattar samt starkt kassaflöde och hög och stabil utdelning såg jag få skäll till att inte köpa och på rapport ökade jag lite till då kursen inte drog iväg något nämnvärt och mina antaganden om bolaget överträffades.

För framtiden ser jag inga problem med att de minst tjänar lika mycket som under 2013. Utan lån minskar den typen av avgifter och som nämndes i analysen så påverkas inte Bahnhof allt för mycket om ett fåtal företagskunder lämnar. Uppskattar man att intjäningen under Q4 kommer upprepas för varje kvartal blir intjäningen innan skatt 6.6kr per aktie vilket ger ett P/E på 10.6. Får se hur det utvecklas under året och om jag behöver revidera mina uppskattningar.

Tankar om Bahnhof?


1 kommentar:

  1. Hade Bahnhof i portföljen men sålde av. Tyvärr så behövdes pengarna till annat, hade gärna behållt bolaget då framtiden ser bra ut..
    /Aktienybörjaren

    SvaraRadera