2014-04-12

Thinking, Fast and Slow

Började läsa Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman (på engelska vilket kommer märkas) och blev fast redan på introt. Delvis nappade det på grund av dess anknytning till ekonomi och investeringar men även allmänt intresse. Tänkte göra ett experiment och skriva om vilka saker jag ser som kan tillämpas på investeringar även om det som nämns bör tillämpas till mycket annat också.



Introduktion
I introduktionen är det ett kort exempel på bias (eng. fördom, partisk), alltså när man gör ett beslut så har men en förutfattad mening som gör att man intuitivt tror något även om det logiskt inte borde vara så. Exemplet som ges är en text som beskriver en person:

"An Indivudal as been described by a neighbor as fallows "Steve is very shy and withdrawn, invariably helpful but with little interest in people or in the world of reality. A meek and tidy soul, he has need for order and structure, and passion for detail." Is Steve more likely to be a librarian or a farmer?"

Vad tror du att det är? Här tror man förmodligen att det är en bibliotekarie. Men då tar man inte i åtanke att det finns 20 gånger fler män som är bönder än manliga bibliotekarier och annan statistisk data. Varför skulle det inte passa in på en bonde?

Ett annat exempel är en man som jobbar för en ganska stor bank som är jätte glad för han har köpt aktier i Ford. När man frågar honom varför säger han att han var på en visning och de gör helt enkelt riktigt bra bilar och kommer fortsätta göra det. Problemet är att han skulle svara på frågan, ska jag investera i detta bolag. Istället svarade han på en lättare fråga. Gillar jag Ford? Han bortsåg från om den var undervärderad eller ej och köpte stora mängder aktier i Ford för han gillade dem. Helt plötsligt så var han inte en investerare utan spekulerade i bolaget. Han följde den första tanken alternativt den lättare frågeställningen.

Tänker mig att det är lite av det här beteendet som investerare försöker motverka genom att se till att ett bolag har starka finanser och har ett "margin of safety". Blir man förälskad i ett bolag så kollar man i varje fall upp så att de har vettiga finanser, låg belåning etc. Det händer att jag blir väldigt sugen på ett bolag med hög avkastning men då är det viktigt att tänka efter och se om avkastningen är hållbar över en längre tid.

Första delen
Kapitel I börjar genom att beskriva två typer av system. Varje person har båda typer av system och de hjälper varandra. De två systemen kommer att användas genomgående i boken. Det första systemet (System I) är det instinktiva och represterar titelns tänka snabbt. System 1 innefattar allt man gör automatiskt och man inte behöver lägga någon större tid på. Exempel är att man kör på en tom väg, höra om någon är sur, räkna ut 2+2 mfl. Ska man beräkna 17*24 så vet man direkt att det inte är 115 eller 1200, men får man förslaget 456 så är man inte lika säker. Då kopplas det andra systemet in.

Det andra systemet (System II) är det logiska systemet och represterar titelns tänka långsamt. System I ger konstant idéer och iakttagelser till System II som i sin tur bearbetar och vid intressanta saker börjar arbeta. Ett exempel på System II är att beräkna 17 * 24. Det tar förmodligen en del tid att räkna ut då man måste tänka på va man lärde sig om multiplikation och sedan började lösa problemet och då komma ihåg var man började och vad man har nu för att komma fram till en lösning. Jag själv räknade först 10*20 = 200, 20*20 = 400, 20*4+400=480, 480-3*24 = 408. Hur räknande du?
System II kräver en del kapacitet och man har en begränsad kapacitet att hushålla om. Exempelvis kan man inte räkna ut det ovannämnda talet samtidigt som man kör i stadstrafik då båda uppgifter tar mycket kapacitet.

Sidfot. mitt användande av I och II istället för 1 respektive 2 är ett bra exempel på första systemet som arbetar och man direkt byter de romerska talen mot vanliga tal.

Anknytningen som systemen har med investeringar tycker jag är högst relevant. Varje gång man kollar sin depå och ser någon som rasat 5-10% så skriker System I sälj! och likaså om någon aktie har stigit med 5-10% så skriker system I köp! Då blir det viktigt att vänta lite, aktivera System II och tänka på aktien man tänkte köpa/sälja. Är kursen ok för mitt ändamål? Är bolaget stabilt nog? Finns det något bättre? Ska jag inte sälja istället nu när kursen rusat?

Egengjorda analyser men även de som andra bloggare skrivit är ofta långa och genomgående. Man tänker på de flesta aspekter och kan då bilda sig en starkare uppfattning om bolagen man investerar i. Sedan får man läsa på igen lite då och då. Jag har eftersom blivit mindre och mindre orolig med mina investeringar eftersom jag får en bättre uppfattning om vad det är jag äger och vad de är värda. Var nära på att göra en försäljning häromdagen men stoppade när jag tänkte efter. Var bolaget fortfarande bra? Ja. Fanns det bättre bolag? Inte riktigt. Då blev det ett lätt val. Likaså sålde jag inget i gårdagens panikbörs. Jag höll mig ifrån till skillnad från Krim-krisen och aktierna återhämtade sig något i slutet av dagen. Långsiktigt? Mina bolag klarar att gå ner då jag tjänar bra på att bara hålla dem, kanske även kan öka några positioner.

Har du läst Thinking, Fast and Slow? Vad tyckte du? Hur tänker du kring de olika systemen? Låter de rimliga?

1 kommentar:

  1. Jag har läst boken och den har många intressanta tänkvärda teser, gillar det med att man bör beakta odds baserat på fakta mer än det som först slår en, gillar också tesen om att man är mer rädd för risker än man är villig att chansa på möjligheter beroende på vilken itgångspunkt man har. Finns mycket att tänka på som är användbart när man handlar med aktier.

    SvaraRadera