2014-10-10

Funderingar kring försäljningar

Redan för en månad sedan hade vi en relativt stor nedgång på börsen och nu finner vi oss i en igen. Skillnaden nu är att några av mina innehav har gått markant sämre och de övriga följde med ner mer än sist. Jag är egentligen inte så orolig över mina innehav på längre sikt. Så länge företagen utvecklas väl fundamentalt är jag nöjd. Detta tycker jag är viktigt för att kunna motstå pessimism som man lätt färgas av efter några dagar med 1-2% minus. Jag är dock orolig för vad jag hade gjort vid en större nedgång, säg 30% eller mer. Oavsett hur inställd man är på vad man kommer göra när en stor nedgång eller krasch sker så är det omöjligt att veta hur man kommer agera förrän det händer. En eventuell nedgång kan även hända på en mängd olika sätt, som alla är oförutsägbara. För egen del tycker jag att om man är trygg nog med sina innehav så blir kurs uppgångar och nedgångar bara brus.

Mitt befintliga innehav verkar visa rött snart. Jag har fortfarande 11% avkastning på realiserad vinst och utdelningar som det var tänkt skulle öka avkastningen ännu mer men som även kan minska dem. Återinvesteringsrisk, alltså risken att det nya bolaget man köper kommer underprestera det man sålde. Detta finns alltid när man säljer en aktie. Ett annat sätt att uttrycka det är att man säljer vinnarna för att köpa förlorare då man helst säljer högt och köper lågt.

Hur har mina återinvesteringar gått? Närmast till hand är en försäljning som gått bra. Jag sålde Öresund (+10%) och främst Bettson (+30%) för goda vinster som sedan gick till att ta position i Pheonix group. Denna ligger nu +18% (+26 inklusive utdelningar). Det har även hänt en del positiva nyheter inom bolaget, bla. en minskning av sin belåning med 10 procentenheter, vilket bör anses vara väldigt bra nyheter.

Några dåliga har nog varit när jag sålt Ganger Rolf (-6%) för att köpa Awilco, detta var ett dåligt köp än så länge. Å andra sidan har inte Ganger Rolf gått något vidare heller. Här har vi en återinvestering inom ett annat bolag i samma bransch. Det är dock för tidigt att avgöra om detta var rätt eller fel och det kanske slutar med att jag kanske vill undvika hela branschen.

Så vad gäller allmänt när jag gör nya investeringar. För att jag ska sälja ett innehav ska antingen en uppsida blivit realiserad eller att om något ändrats som gör att jag inte känner mig trygg i investeringen längre. Sedan vill jag även att det ska finnas bättre alternativ, då jag ändå genomfört viss gallring innan inköp behöver ett eventuellt nytt innehav vara markant bättre. Jag sålde Fortum nyligen, delvis för den har nått en rimlig värdering. Men även för att jag får en tillväxt som jag inte ser i Fortum på andra håll. Denna tillväxt får jag utöver en hög utdelning (som Fortum hade) i tex. Protector eller Atea. Nu blev det Protector efter senaste nedgången har frambringat trevliga priser.

Något jag funnit mig själv göra oavsett mitt innehav är att jag automatiskt har i minnet vilken jag helst vill sälja. Lite likt en banks "least prefered list" så har jag en eller några av aktierna jag äger som jag tycker mindre om än andra. Konstigt nog ligger Iron Mountain där. De har just nu 6% i direktavkastning och är möjligtvis något undervärderad fortfarande. Främst har redan vissa kursdrivande händelser skett, sedan är jag osäker på hur nöjd jag är med 3-4% tillväxt långsiktigt.  Min lest perfered lista har till viss del agerat likvida medel, då jag tänkt mig sälja för att ta hem vinst ifall jag vill köpa i något annat bolag. Jag funderar på om jag behöver riktlinjer eller regler för försäljning men det är svårt att formulera dem då det lätt blir olika skäll till varje försäljning och likaså återinvestering. Samtliga av de senaste försäljningarna har funnits på denna lista minst några veckor innan jag faktiskt gör en försäljning. Detta för att undvika panikförsäljning av innehav vid nedgångar som denna, som jag hade en tendens att göra i början av året.

Hur gör du vid försäljning och återinvestering? Behöver man riktlinjer eller regler vid försäljning och hur formuleras i så fall dessa?

4 kommentarer:

  1. Intressanta tankar. Att sälja tar alltid emot för min del. Följande skäl har jag för att sälja:

    * Bolaget jag en gång köpte utvecklas till det sämre och jag kan inte se hur de inom en överskådlig framtid ska hamna på rätt köl igen.
    * Bolaget sänker eller plockar bort utdelningen (detta kan dock vara ok om de tänker använda pengarna till någon investering jag tror kan ge mångfalt tillbaka, d v s en investering som inom en rimlig framtid innebär höjda utdelningar).
    * Bolaget är kraftigt övervärderat (en parameter som dock sällan är ett skäl för mig att sälja förutsatt att allt annat ser bra ut)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första punkten håller jag helt med om och kan vara en stor faktor. Andra punkten hoppas jag aldrig behöva stöta på men det vet man förstås aldrig. Jag hoppas att ledningen i respektive företag är såpass bra att om de tar bort utdelningen så är det fortfarande värdeskapande för bolaget i sig. Även om jag förstås älskar utdelningar. Det trevliga med de som inte delar ut så stor andel av kassaflödet är just att de är mindre risk att de sänker utdelningen.
      Sista punkten håller jag med om men har funnit mig själv sälja när något undervärderat blivit rimligt värderat, detta har dock påverkats av att det funnits andra undervärderade bolag samt att jag var osäker på andra aspekter med det specifika bolaget.

      Radera
  2. Jag har mina säljkriterier här: http://spartacusinvest.blogspot.se/2013/01/saljkriterier.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra inlägg, tack för länkningen :) Som du skriver så har man förhoppningsvis gallrat bort dåliga ledningar innan inköp så att det inte blir ett skäll för försäljning, men det är något att hålla koll på och en bra anledning att sälja om de skulle uppföra sig dåligt.

      Radera