2015-02-14

Kort Om: Awilco Drilling Q4 2014


Rapport
Awilco Drilling släppte sin rapport i torsdags som finns HÄR. Jämförelser med ett bolag som Awilco betyder inte så mycket på årsbasis och kvartals jämförelser brukar ge mer vilket de också insett när de rapporterar resultat och jämför med hur det såg ut kvartalet innan.

Även om oljemarknaden tar en hård smäll så har Awilco fast kontrakt både vad gäller tid och betalning och kommer därför fortsatt tjäna bra tills kontrakten löper ut. Intäkten låg på 1.3$/aktie vilket är delvis hänförligt till lägre kostnader.

En utdelning på 1$ föreslås, alltså en minskning från tidigare kvartal då de vill ha mer likvida medel pga. marknadssituationen.

Egna reflektioner
Jag håller helt med den här kommentaren på Seeking Alpha. I stort sett så handlar det om att sannolikheten att det blir nytt kontrakt för Wil Hunter blir mindre och mindre eftersom oljepriset går ner och oljebolagen minskar sin Capex. Ett argument jag hört är att även om det inte kommer ny kontrakt kommer den andra riggen att fortsätta fram till 2017 och kunna ge hälften av utdelningen. Problemet är att det finns kostnader för att hålla riggen "warm stacked" och väljer de "cold stacked" minskar sannolikheten för ett nytt kontrakt om marknaden vänder upp om något år. Capex kostnader fortsätter att öka eftersom riggarna blir äldre. Allt som allt så ökar risken mer och mer. Ett skydd mot nedsida som jag sett det tidigare är att riggarna har lång livslängd och uppgraderingarna gör att de är bland de bästa riggarna på marknaden vilket gör att riggarna i sig har värde. Men om det är en sämre marknad under lång tid så kommer man förmodligen inte få bokfört värde vid eventuell försäljning. 

Jag är främst orolig för kostnader under en "warm stack" eller "cold stack" som Wil Hunter kommer ta på sig i brist på kontrakt. Om de lyckas sälja riggarna för bokfört värde vore det positiva nyheter samt eventuellt nytt kontrakt även om det ser mörkt ut och flera riggar på marknaden kommer stå inaktiva i 2016 redan nu.

Jag har därför minskat mitt innehav i steg sedan Q3 rapporten släpptes vilket jag nämnde redan då att jag gjorde. Jag har nu kvar 100 aktier som representerar 3.6% av värdet på min portfölj. Jag är fortsatt osäker på om jag vill fortsätta behålla ifall någon positiv nyhet sker eller helt eliminera huvudbry.

Uppskattning av värde
Alla värden kommer vara i USD:
Tillgångar värderas till 458 miljoner och de har 76 miljoner i likvida medel samt 120 miljoner i skuld. De har 511 miljoner i orderboken som är framtida intäkter. Under Q4 gick 54% av intäkterna till sista raden och under Q3 var nettomarginalen 50%. Så hälften av orderboken kan bli pengar som kan användas.
Detta gör att Awilco har just nu ett värde på 458+76-120+255 = 669 vilket ger oss 22$ per aktie eller 170kr. Problemet som jag ser är att med dessa antaganden så kommer de få fullpris för tillgångarna vilket verkar högst osannolikt. Likaså behöver skatten och Capex vara på samma nivå vilket är osannolikt, speciellt om inte Wil Hunter får ett nytt kontrakt vilket skulle öka kostnaderna en del. En mer konservativ bedömning skulle vara att de kanske får 50% av tillgångarna och 80% av intäkterna; (458*0.6+76-120+255*0.8) vilket ger ett värde på runt 110 NOK. 17% avkastning känns ganska kasst på några års sikt.

Nu kanske jag är väldigt pessimistisk men för de som följer bloggen kanske har ställt sig frågande till innehavet (och dess tydliga risk) från början och även jag har varit osäker sedan i början av hösten. Vad tycker ni? Värt att behålla en slatt? Är jag för pessimistisk?



8 kommentarer:

  1. Tack, du har i princip skrivit det inlägg jag tänkte skriva om Awilco. Du har säkert sätt: http://seekingalpha.com/article/2912536-awilco-drilling-to-pay-1-dividend-for-a-33-percent-yield

    (kommentarsfältet i synnerhet) där dom diskuterar vad som kan hända med Awilco framöver. Det finns även lite simuleringar på kassaflöden under vissa antaganden.

    Ett troligt scenario är att man stackar W. Hunter och att det kommer äta av inkomster från den rigg som är i drift. Av det här följer att det inte går att relaterar till tillgångarnas bokförda värde i bolaget.

    Inte heller är det troligt att man kan återgå till samma day rates som tidigare när och om man förnyar kontrakt. Av det skulle följa att Awilcos glansdagar är över och att dagens intjäningsnivå är long gone. I länken på SeekingAlpha ovan så pratar man om halverad intjäningsförmåga.

    Så nu är läge att sälja, eller ....

    Det är så lätt att verka kunnig om man är negativ och problemorienterad så man ska inte låta lura sig för mycket tycker jag. Awilco är en av de operatörer som kan operera till absolut lägsta day rate och vara lönsam. Det är inte heller rimligt att tro att all prospektering eller avslutning/stängning av borrhål upphör för evigt. Awilco har alltid varit en spekulation i att man ska "lyckas få till det" då skillnaden mellan flipp eller flopp är minimal i denna typ av företag.

    Mitt innehav är troligtvis mindre än ditt och jag lutar åt att behålla just för att jag alltid har haft synen på att det behövs så lite för att det här ska bli bra. Det har inte ändrats.



    Jag tycker det börjar klarna hur riggoperatörerna kommer drabbas i den här nedgången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annan trevlig sak är att de har ytterst liten belåning vilket har gjort det lättare att hålla kvar sina aktier under oroligheterna som var. Som du säger har det alltid varit om förhoppning om gynnsamt utfall, för min del känns det dock som att sannolikheten minskar för ett gynnsamt utfall och även om nedsidan skyddas av mina ganska grova uträkningar så tar det flera år innan de realiseras. Men jag är fortsatt osäker om jag ska behålla mina sista aktier eller inte så det är trevligt att få höra andras tankar om situationen.

      Jag ifrågasätter även innehavet ur synvinkeln av min egna investeringsstrategi då jag tycker att det börjar bli mer osäkerheter än jag är bekväm med i mina innehav. Detta var inte riktigt fallet då jag gjorde investeringen, likaså var inte min investeringsstrategi lika utformad. Så här är frågan om jag ska avstå från den eventuella avkastningen från Awilco för att lägga pengarna på något som jag tror mer på.

      Radera
  2. Hej
    Jag själv är inte särskilt insatt i vilka modeller på riggar som används till de olika användningsområdena.

    Min undran är vilken / vilka typer av riggar kommer de behöva använda när man drar igång utvinningen av Johan Sverdrup fältet ?

    Det kom en rapport i fredags om fördelningen utav fältet, och finns det minsta chans att AWDR's riggar skulle kunna användas där ?

    Tack för ditt bloggande Ruter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att W Hunter skulle bli aktuell tro jag inte men det är inte omöjligt om man jämför med andra riggar som opererar i JS-fältet om jag förstår rätt.

      WH är speciellt anpassad för att avsluta borrningar och stänga borrhål. Där har den ett rätt unikt erbjudande, men tjänsten verkar inte efterfrågad.

      Radera
    2. Kul att du uppskattar bloggen Skördetid! :)

      Jag har rätt dålig koll på JS-fältet men jag har räknat med (gissat) att Statoil redan har bokat riggar och att de i så fall redan skulle synas i marknaden om det är mid-water riggar vilket det borde vara med tanke på vart det ligger.

      Som Onkel Tom skrev så har de en edge med att stänga borrhåll tyvärr verkar det ej finnas något behov av det.

      Radera
  3. Hej Ruter!
    Jag har själv suttit och funderat över Awilco under helgen. Har väl kommit fram till ungefär samma slutsatser som du, blir nog att skala av hela eller en större del av innehavet. Tråkigt för jag har varit ganska positiv innan. Hade dock förväntat mig en lite mer positiv framtidssyn i rapporten.

    Jag fick en tanke angående eventuell försäljning av riggarna. Om jag minns rätt så startades Awilco för att de fick en rejäl rabatt på de här två riggarna. Borde kanske googla egentligen, men minnet säger mig någonstans 25%-50% av riggarnas verkliga värde. Borde inte det leda till att riggarnas bokförda värde är betydligt lägre än vad deras verkliga värde är? Alltså kanske det inte är så illa att förvänta sig att få igen hela bokförda värdet på tillgångarna?

    Man kanske borde gräva lite djupare ändå.. Tack för inlägget!

    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel, kul att du uppskattar det :)

      Ja, det var lite tråkigt, även jag var positiv ett tag men det börjar se lite mörkt ut nu.
      Jag tror det bokförda värdet är vad de bedömmer att riggarna har för marknadsvärde idag. Om jag minns rätt köpte de riggarna för 100 miljoner vardera och det känns som att det är marknadsvärdet som syns i tillgångarna och inte inköpspriset.

      Radera
  4. Normalt sett gör man ett rimligt antagande om kvarvarande livslängd och bestämmer en nedskrivningsmodell utefter det. säg att dom bedömde livslängden efter uppgradering till exempelvis 15 år så ska det skrivas ner med en femtondel per år, sen brukar det vara upp till styrelsen att stämma av årligen att förväntad livslängd fortfarande är rimlig eller om man behöver höja beloppet i nedskrivning för att ha kvar rimligt värde.
    Med vänlig hälsning

    SvaraRadera