2015-03-27

Diadrom och Castellums årsstämmor


I torsdags var jag på två årstämmor, skillnaderna var som natt och dag mellan dem vilket var lite roligt. Jag tänkte gå igenom dem i kronologisk ordning. Tanken med mina inlägg är väl främst att skriva om sånt de säger under presentation/frågor men som kanske inte riktigt framgår i rapporterna (som jag dock bara skummat).

Diadrom var jag som vanligt yngst och antalet deltagare fick plats i ett litet kontorsrum, det var väl runt 15 personer där och lite mer än 60% av rösterna i bolaget. Som tidigare var det mycket som bara skulle godkännas. Det intressanta är VD presentationen och revisionsberätelsen, där de då faktiskt berättar vad som händer och frågor kan nästan tas direkt med hyffsade svar.

De intressanta punkterna tyckte jag var att akiteägarna var tveksamma till tillväxten då bolaget säger att marknaden växer. För Diadroms del har det varit en del motvindar då stora bolag i Sverige skär ner på sin R&D avdelningar. Det lät nästan som att de stått emot väldigt bra och därmed bara fått en mindre minskning av resultat. Där jag gissar att delvis så har det inte påverkat dem allt för mycket även om det påverkat dem och delvis så har de fått nya kontrakt (med tanke på att de jobbar aktivt på att minska sitt beroende av Volvo).

En annan intressant punkt tyckte jag var att i vissa fall förmedlar Diadrom vidare vissa projekt till annan konsultbyrå för att sedan fakturera slutkund och ta några procent och skicka resten vidare till extern konsult. Detta arbete har minskat under året vilket medför bättre marginaler men mindre omsättning. Då första kvartalet var ganska svagt så har de inte heller jobbat aktivt för att anställa så mycket nytt folk vilket syns då de har minskat antalet anställda.

Tillväxten i framtiden finns där men är ändå såpass osäker att jag väljer att inte investera i Diadrom trots den höga kupongen. Diag Studio Lite har en del potentiall men det lätt lite oroväckande att konkurenter i vissa fall är större globala företag som får en edge av sin då, större, geografiska närvaro.

Avslutningsvis måste jag även nämna att de serverades mazariner som smällte gött i mun på vägen till Castellums årsstämma.



Castellum var som tidigare nämt en helt annan värld. Där jag tidigare skakade hand med VD mfl så gick man nu igenom en "station" med personer som scannade entré "biljetten" som man fått hemskickad. Två säkerhetsvakter stod vid trappan upp och på andra våningen fick man en lätt middag vilket var trevligt för min mage som började klaga lite. Väldigt god faktiskt med tortelini och kyckling. Sedan gick man in i biograf salen på Chalmers RunAn där det satt 300 aktieägare och väntade på att VD, styrelseordförande och två advokater (en som höll i stämman och en sekreterare) skulle börja med årsstämman.

Detta får väl anses vara den första större årsstämman jag varit på. Likaså var den lite mer långtråkig även om Castellum är ett väldigt fint bolag vilket belystes. För det mesta snackades de om Castellums långsiktiga värdeskapande som fortsätter än idag. Likaså äger Castellum 30% av Sveriges miljömärkta byggnader och 20% av beståndet är miljömärkt. Castellum har haft en del miljömål som de då klarat av, bla. var det en använding av CO2 som var 70% av vad andra bolag har och målet framöver blir ett minska på den till 50%. De vill även miljömärka fler byggnader. De var även väldigt företagsamma med att ge chansen till yngre människor genom praktik eller anställning under året.

Lite elakt så behöver även ägarna föryngras då det kändes som de flesta deltagarna kommer vara döda inom 10 år. Jag tyckte det var lite komiskt, men det är synd att inte fler yngre intresserar sig då det ändå är ganska intressant. Det var ungefär allt, tråkigt och lönsamt som ett fastighetsbolag ska vara.

Jag äger några aktier i varje bolag för att kunna gå på stämman. I annat fall tycker jag de är för dyra för ett större innehav.

Tankar kring årsstämman och bolagen? Någon annan som var där?

5 kommentarer:

  1. Kul att höra intryck från Castellums stämma!

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med om åldersproblem, går man på någon typ av träffar, kan vara aktiesparana, fondbolag, årsstämmor el vad d nu må vara så är majoriteten av deltagarna 70 - även om det beror på att de faktiskt har ett kapital o därför kanske intresserar sig så störst skillnad för resten av "livet" skulle deltagande göra för yngre personer dvs 25-45 typ

    SvaraRadera
  3. Fick du höra någonting om utvecklingen i Mälardalen för Diadrom? Det var en stor expansionsmöjlighet när jag köpte men det verkar gå trögt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte att det var något jag glömde. De går med vinst i varje fall men lokala svårigheter (hög arbetslöshet i området, om jag minns rätt) har minskat på den utvecklingen de hoppats på. Så det existerar ju framtidsmöjligheter i Mälardalen såväl som allmänt men de upplever en del motvindar i form av minskad R&D. Möjligheten till kontrakt med andra länders militär verkade möjligt (de som har liknande system som finns i Sverige). Hur tänker du kring fortsatt innehav? Får ju en trevlig kupong medan man väntar på att det ska gå bättre men har själv svårt att se hur skyddad nedsidan är.

      Radera
    2. Jag är ganska skeptisk. Utdelningen har varit fin men om de inte får igång programvara eller Mälardalskontoret så känns det lite dyrt.

      Radera