2015-09-07

Portfölj Augusti

I Augusti gick portföljen neråt med resten av börsen, portföljen gick ned runt 4% under månaden och totalt för i år ligger utvecklingen på runt +5% (13%). Dessa månadsrapporter lägger jag inte så mycket vikt på vad gäller portföljutvecklingen mer än att notera upp och nedgångar ifall det är av intresse när jag kollar tillbaka vid senare tillfälle.

Augusti präglades av ett flertal transaktioner, enbart p.g.a de lägre courtaget då jag börjat köpa små positioner i kvalitetsbolag som började komma nära en fördefinierad gräns enligt min bevakningslista. Dessa aktier är väl ett experiment eller mer ett utförande i mina tankar om att bygga en egen fond som ska vara bättre än index. I framtiden när de kommit lite fler positioner bör jag kunna jämföra den mot index. Dock är det över en längre tid jag vill jämföra med så får se om jag stämmer av varje kvartal eller något sådant. Det blir tyvärr först efter några år lättare att se om det har någon effekt. Som vanligt är jag arrogant nog att tror att jag har rätt vad gäller risk justerad avkastning. Alltså kan jag prestera sämre än index till fördel av vad jag anser vara säkrare investeringar. Bolagen som åkte in i portföljen var :

NCC, Investor, Swedbank, HM, Nordea och TGS (där Castellum, SHB och Unibet var tidigare innehav). Utöver ytterligare påfyllning av befintliga innehav ligger även JNJ, Fortum, Electra Gruppen och Diös nära nivåer där jag kan tänka mig en mindre position.

Allmäna tankar
Flytten är avklarad och det är redan ett inlägg skrivet om det ur mer ekonomisk vinkel och hur det påverkar mitt investerande. Annars är det väldigt befriande känsla och roligt att bli mer självständig även om jag sätter på mig bojorna av hyra och andra utgifter. Som tur var skrev jag ihop några inlägg i streck och kan därmed försöka lägga upp dem hyfsat regelbundet. Jag är något osäker på hur inläggsfrekvensen blir i framtiden. Jag ligger redan hyfsat långt efter vad jag hade önskat då jag hade hoppats skriva något om flera bolag som lämnat rapporter (Protector, MRG, SJR, NGS Group) och även lite större analyser (SJR, NGS, MAIN, WPC, LXP, Nokian Tyres).

Transaktioner i Augusti:
  • Jag köpte 11 aktier i Atea
  • Jag köpte 8 aktier i Bank of Nova Scotia (BNS)
  • Jag sålde 5 aktier i Unibet
  • Jag sålde 9000 Vardia och realiserade en mindre förlust
  • Jag köpte följande aktier för runt 600kr vardera: Nordea, Investor, HM, TGS, NCC
  • Jag köpte Swedbank för runt 1000kr
Utdelningar & relaterade nyheter:
  • Jag fick utdelning från KMI på 213kr
  • Jag fick utdelning från MAIN på 102kr
  • Jag fick utdelning från NWH.UN på 157kr
  • Jag fick utdelning från AAPL på 45kr
  • MAIN höjde sin ordinarie utdelning för andra gången i år från 0.175$ till 0.18$ vilket är en höjning på 6% jämfört med motsvarande period förra året. Utdelningshöjning bidrar med 42kr extra per år.
  • Bank of Nova Scotia (BNS) höjde sin ordinarie utdelning från 0.68 CAD till 0.70 CAD vilket är en höjning med 6% från samma period föregående år.

Totala utdelningar YTD uppgår till : 12991 (9976)
Utdelning på årsbasis uppgår till: 14400 (14500)
Utdelningen i Augusti uppgår till 516 (213).


Tankar om månadens transaktioner
Atea skrev jag om HÄR och tyckte prislappen kombinerat med lägre NOK var attraktivt. Enda nackdelen nu är att jag är osäker på hur stort jag vill låta innehavet bli. Dock ser jag det som en hyfsat trygg 9% som kommer trilla in på kontot med möjliga höjningar om några år.

BNS har jag egentligen en för liten position för orka göra en större analys. Dessutom är det svårt att säga varför jag skulle ha ett informationsövertag eller något annat företag gentemot marknaden. Däremot tror jag att jag kommer få en positiv avkastning på över 5% per år utan att vara särskilt orolig. Det ger även lite mer diversifiering. Vill man läsa något aktuellt om BNS hittade jag dessa: Roadmap2Retire och DividendMantra.

Unibet tyckte jag var billigt när jag köpte det. Valutamotvindar gjorde att "uppsvinget" blev senare än jag trodde och senaste rapporten togs emot väl. Nu tycker jag det är lite dyrt men har ändå kvar en mindre position som tillsammans med aktierna jag nämnde i början av inlägget är starten på en egen byggd "fond" eller portfölj.

Vardia sålde jag till slut, förmodligen på dålig tajming. Varför? Delvis har jag inte tiden som jag brukar ha till investeringar vilket kanske synts i resten av detta inlägget. Delvis så tycker jag har agerat fel vid tillfällen med vad det gäller Vardia. Framförallt nu i slutet där jag deltog i nyemissionen, för att ta vara på prisarbitrage som uppstod ganska länge. Dilemmat är att efter en dålig nyhet kommer det lätt flera. Detta kan låta som en ursäkt, men vad jag borde fokuserat på är att de går ganska mycket i förlust och de har inte lyckats bromsa i den takten jag hade önskat. Likaså verkar jag inte förstå mig på bolaget till den grad jag trodde. Kassaflödet som jag trodde var OK och började närma sig positivt är nu negativt och jag är inte särskilt glad över MBOn. Oavsett är innehavet avyttrat, men det är väl alltid svårt att veta om man hade rätt eller inte. Aktieingenjören skrev ett bra inlägg om det här.

Allt som allt är jag dock ganska nöjd med månaden (och utdelningar fortsätter trilla in :)) då jag lyckades komma in i flera bra bolag även om priserna fortsatt är höga vilket reflekterades i att positionerna är mindre än vanligt. Vad tror ni om framtida inlägg, några av de jag nämnde ovan som är av extra intresse? Vad tycker ni om min "nya portfölj"?

2 kommentarer:

  1. Jag hängde inte riktigt med i vad som utgör din nya portfölj, är det den länkade listan med bolag du vill ha, bara NCC, Investor, Swedbank, HM, Nordea och TGS eller något mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ursäkta otydligheten, den gamla portföljen kvarstår och så har jag börjat bygga på en mindre portfölj där innehaven just nu är:
      NCC, Investor, Swedbank, HM, Nordea, TGS, Castellum, Unibet, SHB, även BNS innehavet är väl litet nog för att kvala (innehavet under 3000kr).

      Tanken är väl att utgå från ungefär den listan dock eftersom jag ökar i innehav. Dock tillkommer en del Finska/Norska/Danska Large Cap.

      Radera