2017-03-16

Småplock

Jag var förbi på MQs årsstämma häromveckan. De serverade en bakelse som jag aldrig ätit förut som var sjukt god (dubbel biskvi). Testade även att baka den själv sen och det blev väldigt gott även om det är sjukt onyttigt. Men lite får man leva :)
Till stämman så förvånas jag alltid hur mycket roligare det är att få en bolagsuppdatering på plats snarare än över en webcast. Sen är det svårt när så få bolag har huvudkontor i Göteborg. Allt som allt verkar det gå bra för MQ och deras största fokus är att minska kostnader för förvärvet Joy som gjordes under året (vilket de verkar ha lyckats med enligt dagens rapport som Vägen till Frihet skrev bra om här (länk)). Jag har allmänt blivit mer och mer osäker på marknaden av klädförsäljning. Jag har dock blivit nyfiken på hur online handeln ser ut (då jag äger Zalando via Kinnevik). MQ som bolag tror jag kommer tuffa på även om jag inte väntar mig någon större tillväxt. Kostnadsbesparingar i Joy kommer vara sättet att höja resultatet och eventuella framtida förvärv. Dock är jag inte så sugen på att äga fler aktier än de få jag har för att det är intressant att gå på årsstämman (som utöver ovannämnda var ganska likt det jag beskrev för två år sedan (länk)). Jag har svårt att tolka alla typer av klädhandel då jag själv är något ointresserad. Jag tycker inte MQ urskiljer sig mot andra affärer och som prismedveten kund kollar jag ofta på olika ställen.

I "lynchningens" anda så har jag även varit lite nyfiken på Sportamore som går med mer och mer i vinst och frågan är vem de tar marknadsandelar av? Jag har själv tyckt de har bra priser och är lätt att ha att göra med. Även efter Q4 rusningen tror jag det kan finnas mer potential men då jag har dålig koll på marknaden så är jag osäker på om det är något jag vill ge mig in i. Gottodix skrev ett intressant inlägg på området här (länk).

Jag har börjat månadsspara en del av mitt nysparande i investmentbolag sedan några månader tillbaka och köpte lite dumt kanske en eller två aktier vardera i det bolag som hade högst substansrabatt. Tanken är att i en framtida större portfölj kommer jag sova bättre om nätterna med några investmentbolag. Problemet är att de generellt sett är för dyra konstant och därför tyckte jag ett mekaniskt sparande var en bra idé. Jag har dock lite problem med att substansvärden är baserat på något som jag i sin tur tycker är övervärderat. Likaså har Traction och Creades dragit iväg med 30%, egentligen borde jag bara behålla men man blir lite sugen på att sälja och allokera om till andra bolag. Vad tror ni?

En stor privatekonomisk nyhet är att jag officiellt blev ägare av min lägenhet. I samband med köpet tecknade jag även en extra försäkring i form av bostadsrättstillägg. Detta gör att mina försäkringskostnader uppgår till 473kr/månaden vilket är en del över min tidigare försäkring på 145kr i månaden (som student). Nu räknar jag in hemförsäkring, tandvård, fackförbund, A-kassa och någon slags privatförsäkring via jobbet som jag kanske borde kolla extra på. Egentligen kanske facket/a-kassa är dumt att lägga pengar på men det känns som en trygghet jag vill ha de första åren jag jobbar. Facket gjorde även att jag kunde få 1.32 % ränta på bolånet hos Danske Bank (som alla som är ansluten till SACO kan få) vilket är väldigt förmånligt. 5% av värdet på lägenheten räknas som toplån och kostar 2.99 % vilket inte är så farligt men jag har ändå som plan att amortera bort denna del något snabbare än de 2% per år som amorteringskravet innebär. Jag är ändå ganska nöjd med båda räntesatser och tänker att jag får försöka pruta ned bottenlånet om några år eftersom min finansiella ställning förbättras. Sammantaget minskar mina månadskostnader med runt en tusenlapp medan kassaflödet påverkas "negativ" av amorteringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar